تاريخ : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | 10:37 | نويسنده : ss
 
 
 
با فرا رسيدن‌ سال‌ نو، سفره‌ مبارك‌ هفت ‌سين‌ را مي ‌گسترانيم.سفره‌اي‌ از هفت‌ گونه‌ گياه‌ و دانه‌ و خوردني‌ دلپذير. آب‌ و آيينه، شمع‌ و چراغ، نقل‌ و نبات‌ و گل‌ و سبزه‌ در آن‌ مي ‌نهيم، كتاب‌ آسماني‌ خود را مي‌ گشاييم‌ و در لحظه‌ حلول‌ سال‌ نو در برابر سفره‌اي‌ از بركت‌ الهي‌ و به‌ اميد رونق‌ و بهبود و معيشتي‌ بهتر دست‌ به‌ دعا برمي‌ داريم.

هفت شين
برخي‌ از محققان‌ معتقدند كه‌ پيش‌ از اسلام، در اين‌ سفره‌ هفت‌ شين مي ‌گذاشته ‌اند همچون‌ شمع‌ ، شيريني‌ ، شير، شربت‌ ، شهد و شاهدانه و يا هفت‌ گياه‌ چيده‌شده‌ سودمند به‌ صورت‌ هفت‌چين و يا هفت‌ سيني‌ از خوردني هاي‌ مطلوب است اما قرن هاست‌ كه‌ در سفره‌ عيد هر ايراني‌ هفت‌ گونه‌ خوردني‌ و سبزه‌ كه‌ حرف‌ نخست‌ آن‌ سين‌ است‌، چيده‌ مي ‌شود و آن ‌چنان‌ كه‌ پيداست‌ سخن‌ بر سر حرف‌ سين‌ يا چين‌ يا شين‌ نيست بلكه‌ محتواي‌ سيني ها يا ظروفي‌ كه‌ خوردني‌ در آن‌ مي ‌نهند اهميت‌ دارد و محتواي‌ ظرف ها نمادهايي‌ در سفره‌ هفت‌ سين هستند.


روايات گوناگون از هفت سين
در گذشته عدد هفت‌ خوش ‌يمن‌ ،مبارك‌ و حتي‌ مقدس‌ تلقي‌ مي شده است.هفت‌سین در مراسم نوروزی به روایت‌های گوناگون به وجود آمده است، گروهی از پژوهشگران بر این باورند كه درجشن نوروز، میوه‌ها ، شیرینی‌ها و خوراکی‌ها را در هفت عدد از سینی‌ها می‌چیدند و بر سفره نوروزی می‌گذاشتند و آن را هفت‌سینی می‌گفتند که بعدها در طول زمان به هفت‌سین تبدیل شده است.
گروهی دیگر چنین باور دارند که در زمان‌های پیش و به هنگام نو شدن سال بر سفره نوروزی هفت شين مانند شیر، شکر، شیرینی، شربت، ... مي گذاشتند که به تدریج به هفت‌سین تبدیل شده است.
گروهی دیگر بر این گمانند که ابتدا هفت‌چین یعنی هفت نوع چیدنی از درخت،بوده است که بعدها به هفت‌سین تغییر یافته است.


 

چرا «هفت» در سفره‌ هفت ‌سين‌
عدد هفت‌ كه‌ جمع‌ سه‌ و چهار است، نزد رياضيدانان‌ به‌ سبب‌ شكل‌ هندسي‌ مثلث‌ و مربع‌ كه‌ اشكال‌ همگن‌ و كامل‌ به‌ شمار مي‌ آيند نمايانگر كمال‌ و به‌ شكلي‌ نمادين، به‌ مفهوم‌ كثرت‌ و تكامل‌ است. هنگامي‌ كه‌ از عدد هفت، يا هفت‌ هزار و... سخن‌ گفته‌ مي ‌شود معناي‌ زياد بودن‌ مد نظر است. در ميان‌ اقوام‌ هند و اروپايي‌ و همچنين‌ هند و ايراني‌ اين‌ عدد خوش‌ يمن‌ و مبارك‌ تلقي‌ شده‌ و در اساس، نقش‌ اين‌ عدد در فرهنگ‌ ملت ها نقشي‌ مثبت‌ است.
واقعيت هاي‌ طبيعي، مشاهده‌ها و تجربه‌هاي‌ مردم‌ در گذر زمان، نقش‌ اديان‌ الهي‌ و باورهاي‌ ديني‌ مردم‌ در توجه‌ ويژه‌ به‌ عدد هفت‌ بسيار اساسي‌ است‌ و از همين‌ روست‌ كه‌ قرن هاست‌ در آيين ها و رسم هاي‌ ايراني‌ نيز اين‌ عدد جايگاهي‌ ويژه‌ دارد. در چيدن‌ و آراستن‌ سفره‌ هفت‌سين‌ نيز نقش‌ اين‌ عدد به خوبي‌ آشكار است.
نگاهي‌ گذرا به‌ واقعيت هاي‌ طبيعي، كتب‌ الهي، باورهاي‌ مردم، هنر معماري، موسيقي، خط‌ و نيز ادبيات‌ ملل‌ نشان‌ مي ‌دهد كه‌ عدد هفت‌ تا چه‌ حد مورد توجه‌ ويژه‌ قرار دارد. در قرآن‌ كريم‌ و نيز نزد مسلمانان‌ ايراني‌ عدد هفت‌ جداي‌ از ساير عددها مورد توجه‌ قرار دارد. در برخي‌ از آيه‌ها و سوره‌هاي‌ قرآن‌ از عدد هفت‌ نام‌ برده‌ شده‌ است‌ و نيز قرآن‌ را مشتمل‌ بر هفت‌ موضوع‌ دانسته‌اند. مناسك‌ حج‌ هفت‌ مرحله‌ دارد و نخستين‌ قاريان‌ نيز هفت‌ نفر بوده‌اند. در كتاب هاي‌ آسماني‌ انجيل‌ و تورات، بارها و بارها اين‌ عدد با تأكيد تكرار شده‌ است. همچنين‌ نزد زرتشتيان‌ هفت‌ امشاسپند گرامي‌ بوده‌ و در آيين‌ مهر هفت‌ اختر معتبر بوده‌ است. پيشينيان‌ ما نيز زمين‌ و آسمان‌ را داراي‌ هفت‌ طبقه‌ دانسته‌اند و به‌ زمين‌ هفت ‌اقليم‌ مي ‌گفته‌اند كه‌ داراي‌ هفت‌ دريا بوده‌ است.

خلق‌ جهان‌ را در شش‌ مرحله‌ يا گاهنبار گفته‌ اند و در روز هفتم‌ كه‌ پايان‌ خلق‌ جهان‌ است‌ به‌ نيايش‌ و جشن‌ و سرور مي پرداخته ‌اند؛ اين‌ آيين‌ هنوز مشاهده‌ مي‌شود و ادامه‌ دارد. حركت‌ و تغيير شكل‌ ماه‌ در چهار هفته، وجود خوشه‌ ستارگان‌ يا خواهران‌ هفتگانه‌ و همچنين‌ تكامل‌ جنين‌ در هفت ‌ماهگي، رويش‌ دندان‌ كودك‌ در هفت‌ ماهگي، تغيير تكاملي‌ نطفه‌ به‌ جوجه‌ پس‌ از سه‌ هفته‌ و... از مواردي‌ است‌ كه‌ در طبيعت‌ مورد مشاهده‌ و توجه‌ قرار گرفته ‌اند.
باورهاي‌ ملت ها نيز نمايانگر توجه‌ به‌ عدد هفت‌ و نقش‌ آن‌ است. در قديم‌ مصريان‌ به‌ هفت‌ ركن‌ قدرت‌ معتقد بودند، كلداني‌ها هفت‌ طبقه‌ كمال‌ و بابليان‌ هفت‌ طبقه‌ آسمان‌ را باور داشتند، يونانيان‌ به‌ هفت‌ خدا معتقد بودند، هندوان‌ خدايان‌ هفتگانه‌ «آدي‌تيا» را مي ‌پرستيدند و روميان‌ جشن‌ بزرگ‌ هفت‌ مادر يا «سپتي ‌ماترا» را برگزار مي ‌كردند.

بسياري‌ از ملت هاي‌ ديگر نيز متوجه‌ اين‌ عدد بوده‌اند. همچنين‌ از عجايب‌ هفتگانه‌ جهان‌ نام‌ برده‌ شده‌ است. در موسيقي‌ سنتي‌ ايراني‌ هفت‌ دستگاه و در خط‌ هفت‌ شيوه‌ نگارش‌ تعيين‌ كرده‌اند. در هنر و ادبيات‌ نيز توجه‌ هنرمندان‌ و نويسندگان‌ به‌ عدد هفت‌ آشكار است.
در اساس‌ بين‌ اقوام‌ هند و اروپايي و نيز ايرانيان‌ و هندوان، عدد هفت‌ خوش ‌يمن‌ و مبارك‌ تلقي‌ شده‌ است و از همين‌ روست‌ كه‌ در فرهنگ‌ ايراني‌ ما  كه‌ بنيانش‌ بر باورهاي‌ ديني‌ استوار است‌ در سفره‌ عيد كه‌ سفره‌اي‌ دلپذير و خوش ‌يمن‌ و سرشار از اميد به‌ بهبودي‌ و رونق‌ بيشتر است، هفت‌ سين‌ چيده‌ مي ‌شود به‌ اين‌ اميد كه‌ سال‌ نو پر بركت‌ و مبارك‌ باشد.

تاريخ : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | 10:32 | نويسنده : ss

به این میگن آخر شانس!!!

اندکی تحمل بفرمایید تا تصویر به طور کامل بارگذاری شود


 

 

تاريخ : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | 10:22 | نويسنده : ss

 

 
تجمع ساکنان حومه فرودگاه فرانکفورت آلمان در اعتراض به مزاحمت های ناشی از انجام پروازهای شبانه این فرودگاه برای ساکنان محلی

تجمع ساکنان حومه فرودگاه فرانکفورت آلمان
نمایی زیبا از شهر تفلیس

نمایی زیبا از شهر تفلیس
پارکینگ طبقاتی مکانیزه نمایشگاه اتومبیل فولکس واگن در وولفسبورگ آلمان

نمایشگاه فروش اتومبیل فولکس واگن در وولفسبورگ آلمان

برگزاری جشن آب پاشی در شهر ایمفال هند


به هوا فرستادن بالن آرزوها در نخستین سالگرد فاجعه سونامی فوکوشیما در ژاپن

 

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در حال صحبت تلفنی با کرزای و عذرخواهی از رییس جمهوری افغانستان به دلیل اقدام یک سرباز آمریکایی در قتل عام 16 غیر نظامی افغان

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا
 

اقدام عجیب نخست وزیر لوکزامبورگ در اجلاس وزرای حوزه یورو . این مقام لوکزامبورگی دست های خود را دور گردن وزیر اقتصاد اسپانیا حلقه کرده است . در شرح این عکس نوشته نشده که آیا آقای نخست وزیر مشغول مجادله با وزیر اسپانیایی است یا نه؟

نخست وزیر لوکزامبورگ
شو سگ ها در بیرمنگام بریتانیا

شو سگ ها

شو سگ ها
حضور امپراتور ژاپن و همسرش در مراسم گرامیداشت یاد قربانیان سونامی سال گذشته فوکوشیما (توکیو)

امپراتور ژاپن و همسرش

و مراسمی به همین ماسبت در میاگی ژاپن

سالگرد سونامی در فوکوشیما
سوگواری خانواده یک نوجوان 12 ساله فلسطینی که در حملات هوایی اسراییل به غزه به شهادت رسیده است (جبالیه غزه)

غزه
نمایی زیبا از ساحل دبی

ساحل دبی
پناه گرفتن اسراییلی ها در لوله های سیمانی در شهر نیتزان از بیم حملات راکتی


مسابقات سنتی گاورانی در شهر ماری پاکستان

مسابقات گاورانی
کودک هندی در لباس سنتی در یک عروسی دسته جمعی در شهر الله آباد

کودک هندی
مسابقه اسکی ماراتن در سوییس با حضور 12 هزار داوطلب

اسکی ماراتن در سوییس
یک سه چرخه جالب به شکل کفش زنانه در حیدرآباد هند

سه چرخه
آموزش آرایشگری به زنان و دختران افغان در هرات

دختران افغان
حمل مجسمه داود از استانبول به نیویورک (محله منهتن)

مجسمه داود
نمایی زیبا از "رودخانه مار" در ایالت وایومینگ آمریکا . پیچ های این رودخانه از بالا بسیار شبیه مار است

رودخانه مار
حمله هوایی اسراییل به خودروی یکی از رهبران فلسطینی در غزه

غزه
اجرای آتش بازی در مهد کودکی در سیچوان چین

آتش بازی
نمایش مجسمه مومی آن فرانک یکی از مشهورترین قربانیان اردوگاه آشویتس در برلین

مجسمه مومی
پلیس شیلی در حال مقابله با تظاهرات فعالان زن در روز جهانی زن در سانتیاگو شیلی

پلیس شیلی
تظاهرات معترضان فسطینی در روستای نبی صالح در کرانه غربی علیه اسراییل

معترضان فسطینی
برگزاری نمایشگاه از 250 هزار عکس از فاجعه سونامی فوکوشیما در نخستین سالگرد این فاجعه

سالگرد سونامی فوکوشیما
فستیوال سواری گرفتن از اسب وحشی در اروگوئه

اسب وحشی
شرکت نیکولا سارکوزی نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در یک گفتگوی تلویزیونی به همراه کارلا برونی همسرش

نیکولا سارکوزی
مراسم روشن کردن شمع در معبدی در بانکوک

بانکوک
آکواریوم جورجیا در آتلانتا

آکواریوم
انبوه عنکبوت ها گرفتار در تار تنیده خودشان در سیلاب شهر  واگا واگا در جنوب شرق استرالیا

تارعنکبوت
بر زمین چیدن هزار کفش به مناسبت روز قدردانی از معلولین در کارولینای جنوبی

روز قدردانی از معلولین
مراسم فستیوال رنگ آمیزی هندوهای پاکستانی

فستیوال رنگ آمیزی
نمایش یک گروه هندی در نمایشگاه تجارت توریسم در برلین

تجارت توریسم
مادر تنبل آمریکایی شوهرش را مجبور کرده تا همسر و فرزندش را یکجا روی کالسکه بکشد ( اوهایو)

بدون شرح!

بدون شرح

بدون شرح

بدون شرح

بدون شرح


تاريخ : سه شنبه 23 اسفند 1390 | 7:3 | نويسنده : ss

 این موجود خوش ‌نقش‌و‌نگار را نخرید

دوزیست خوش‌نقش‌و‌نگاری که این روزها در تنگ‌ها و تشت‌های آب کنار خیابان‌ها همراه ماهی‌های سرخ و سیاه عید به فروش می‌رسد،‌ گونه کمیابی است که بومی ایران است و به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

سمندر آبی خال‌دار قیصر،‌ یا سمندر لرستان،‌ یا سمندر خال‌دار امپراطور، نام دوزیست خوش نقش‌و‌نگاری است که بومی کوه‌های جنوبی زاگرس در ایران است. این جانور را معمولا در ارتفاعات این کوه‌ها می‌توان پیدا کرد، ‌اما گاهی در حوضچه‌های آب هم دیده می‌شوند.


سمندر خال‌دار قیصر،‌ یک دوزیست است. بنابراین برای زندگی خود به محیطی ترکیبی،‌ دارای محیط آبی و محیط خشکی نیاز دارد. اما در منطقه‌ای که سمندرهای آبی قیصر زندگی می‌کنند،‌ در مدت زیادی از سال،‌ اثری از آب نیست. برای همین آن‌ها اصطلاحا به خواب تابستانی می‌روند. یعنی در زمانی که هوا گرم و خشک می‌شود، فعالیتشان کم می‌شود، آرام‌تر نفس می‌کشند و متابولیسم بدنشان کند می‌شود.

از آن‌جا که مساحت منطقه‌ای که سمندر آبی خال‌دار قیصر بومی آن‌جا است،‌ خیلی کم است،‌ در حدود تنها 10 کیلومتر مربع، این جانور در گروه به شدت در خطر انقراض قرار می‌گیرد. به علاوه،‌ با گسترش شهرها،‌ همین منطقه هم در حال کوچک‌تر شدن است و با از بین رفتن زیستگاه، این موجودات جایی برای زندگی نخواهند داشت. شکار غیرقانونی آن‌ها هم مزید بر علت شده و این موجودات زیبا و منحصر به ایران را به شدت در معرض نابودی قرار داده است. امسال که این سمندرها حتی به کناره‌های پیاده‌روها هم رسیده‌اند و در کنار لاک‌پشت‌ها و ماهی‌های طلایی و سرخ و سیاه، با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسند. فروشندگان هم با اطلاعات بسیار کمی که دارند،‌ به مردم توصیه می‌کنند سمندر خال‌دار را در تنگ آب نگه دارند.

تخمین زده شده که تنها 1000 سمندر آبی خال‌دار قیصر بزرگسال در حیات وحش باقی مانده باشند. به گزارش نشنال‌جئوگرافیک،‌ تخمین زده می‌شود که نرخ کاهش جمعیت سمندر آبی خال‌دار 80 درصد است. سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست، سمندر آبی خال‌دار قیصر را در لیست جانوارنی که به طور بحرانی در خطر انقراض دارند قرار داده است،‌ این بدان معنا است که اگر توسط ایران اقدامات جدی برای حفاظت از آن،‌ هر چه سریع‌تر، به عمل نیاید،‌ به زودی دیگر سمندر آبی خال‌دار قیصری روی زمین نخواهد ماند.
شنای دسته‌جمعی عروس‌های دریایی

در غرب اقیانوس آرام، کشوری جزیره‌ای به نام جمهوری پالائو قرار دارد که دریاچه عروس‌های دریایی در جزیره الی‌مارک آن یکی از مشهورترین جذابیت‌های توریستی جهان به شمار می‌رود.
رفع تشنگی همراه با ترس

در اوج فصل گرما و خشکسالی، چهارپایان آفریقا در کوچ‌های دسته‌جمعی به سراغ معدود رودها یا برکه‌های دارای آب می‌روند تا از تشنگی خلاص شوند، همان‌جایی کروکودیل‌های گرسنه منتظرند تا شکم خود را سیر کنند.

این تصویر از ماریوس کوئتزی که یکی از برترین تصاویر سال 2011 به انتخاب نشنال‌جئوگرافیک است، بخشی از این ماجرای پرحادثه را در پارک ملی سرنگتی تانزانیا نشان می‌دهد. به گفته عکاس، گله گورخرها هر چند دقیقه یک‌بار دور این برکه کوچک جمع می‌شدند تا رفع تشنگی کنند، اما خیلی زود به خاطر حمله کروکودیل‌ها یا دیگر شکارچیان اطراف مجبور به فرار می‌شدند.

گله شیرها و یک بعدازظهر خانوادگی

مایکل نیکولز، عکاس مشهور طبیعت با استفاده از روبات‌های هدایت‌شونده از دور، نمایی بی‌نظیر و طبیعی را از یک گله شیر ثبت کرده که بعدازظهری را در پارک ملی سرنگتی سپری می‌کنند. نیکولز در پروژه‌ای به سفارش نشنال‌جئوگرافیک قصد دارد با استفاده از مجموعه‌ای عظیم از دوربین‌های ثابت و مستقر بر روبات‌های هدایت‌پذیر از دور، زندگی شیرهای آفریقایی را به تصویر بکشد.
دردسرهای عکاسی از ببر سفید

یکی از چهار توله ببر سفید در پارک حیات‌وحش استاکنبروک واقع در شلاس‌هولت-استاکنبروک آلمان با جناب عکاس بازی می‌کند. این توله ببرهای نادر در اواسط بهمن گذشته متولد شده‌اند.
نادرترین شیرهای جهان

مسوولان پارک سرنگتی در هادنهاگن آلمان که به تازگی صاحب سه توله شیر سفید شده‌اند، آنها را در برابر دوربین عکاسان به نمایش درآورده‌اند. شیرهای سفید از نادرترین گونه شیرهای آفریقایی هستند.
بزرگ‌ترین جونده روی زمین

توله هشت‌روزه کپی‌بارا به‌همراه مادرش ساکن باغ‌وحش سن‌دیگو در کالیفرنیا هستند. کپی‌بارا، بزرگ‌ترین جونده روی زمین و بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است.
ببرهای آدم‌خوار در هند

ببرها باشکوه‌ترین و کم‌تعدادترین گربه‌سانان بزرگ حاضر در طبیعت به شمار می‌روند. هرچند تعداد اندکی از آنها در مناطق حفاظت‌شده زندگی می‌کنند، اما گاه پیش می‌آید که ببرها از حصارها فرار می‌کنند و ... در هندوستان، هر از گاهی پیش می‎آید که ببرها از حصارها و حفاظ‌های منطقه سکونت خود فرار می‌کنند و با حمله به روستاها، افسانه ببرهای آدم‌خوار را زنده می‌کنند.
ضیافت شاهانه سلطان بیشه‌زار

دوربین‌های روباتی این امکان را فراهم کرده‌اند تا زندگی طبیعی حیوانات را از نمایی نزدیک تماشا کنیم و تصاویری دلهره‌آور و متفاوت با آن‌چه لنزهای تله از دور نشان می‌دادند، ببینیم. به گزارش نیوساینتیست، تصویر زیر که با هدایت ویلیام بارارد لوکاس، عکاس انگلیسی مشهور حیات‌وحش گرفته شده، به کمک روباتی عکاس به نام بیتل‌کم2 تهیه شده؛ روباتی 5هزار پوندی مجهز به بدنه مقاومی از آلومینیوم و فایبرگلس که از راه دور هدایت می‌شود.

این روبات می‌تواند به راحتی به نزدیکی از حیوانات وحشی برسد و با توجه به نقطه دید نزدیک به سطح زمین و زاویه دید عالی و از همه مهم‌تر، عمق میدانی که در چنین تصاویری می‌توان ایجاد کرد، چشم‌اندازی متفاوت با هرآن‌چه لنزهای تله تا امروز شکار می‌کردند، فراهم کند. بارارد لوکاس در پروژه اول خود به سراغ شیرهای درنده آفریقایی رفت و پس از آن قصد دارد از پلنگ‌ها و گرگ‌های اتیوپی عکاسی کند.

نگاه مرگبار افعی شاخ‌دار

این تصویر عجیب‌وغریب، گونه جدیدی از افعی شاخ‌دار را در جنگل‌های بارانی تانزانیا نشان می‌دهد که فقط 60 سانتی‌متر درازا دارد. بدن این مار با طرح زیگ‌زاگ سیاه و زردرنگ پوشیده شده و چشمانش سبز زیتونی است.
طلوعِ آفتابِ عروسِ دریایی

این عکس از آنجل فیتور که جزو تصاویر قابل‌تقدیر نشنال‌جئوگرافیک در سال 2011 برگزیده شده، عروسی دریایی با نام علمی Cotylorhiza tuberculata در مرداب ساحلی مارمنور اسپانیا نشان می‌دهد. این عروس دریایی با نوعی جلبک هم‌زیستی دارد و همزمان با طلوع خورشید به سطح آب نزدیک می‌شود تا جلبک‌ها با استفاده از نور خورشید، انرژی مورد نیاز را تامین کنند.
گرداب ۱۵۰ کیلومتری پلانکتون‌ها در اعماق اقیانوس

در اعماق سطح آب، اقیانوس شرایط خاص خود را دارد. گردبادهای زیرآبی بر خلاف توفان‌های ویرانگر زمینی، از ویژگی حیات بخشی برخوردارند و تصاویر ماهواره‌ای، تنها ابزار فعلی برای آشکار کردن این ویژگی‌هاست. در اعماق سطح آب، اقیانوس آب و هوای خاص خود را دارد. گرداب‌های عظیمی مانند آن‌چه در عکس زیر مشاهده می‌کنید، نشان‌دهنده غوغایی است که زیر آب را به تکاپو واداشته است. این عکس که توسط ماهواره Terra ناسا در ماه دسامبر / آذرماه گرفته شده و به تازگی منتشر شده است.

به گزارش نیوساینتیست، بر خلاف توفان‌های ویرانگر زمینی، این گردبادهای اقیانوسی مواد مغذی را از اعماق آب بیرون می‌کشد و در نواحی لم‌یزرع و بی حاصل اقیانوسی، غذای توده‌های حیات میکروسکوپی دریایی را فراهم می‌کند. گرداب‌‌ها معمولا از سیستم جریان‌‌های اصلی اقیانوسی منشعب می‌شوند و می‌توانند ماه‌ها دوام بیاورند. این گرداب احتمالا از جریان Agulhas سرچشمه گرفته است، جریانی که در امتداد سواحل جنوب‌شرقی آفریقا و اطراف شاخ آفریقا حضور دارد. در واقع، این گرداب به دلیل ویژگی‌های حیات‌بخش خود از فضا قابل مشاهده است. رنگ آبی روشن‌تر آن در مقایسه با آب‌های اطراف به دلیل شکوفایی پلانکتون‌ها در این چرخابه 150 کیلومتری است.

حباب هوا در اقیانوس چطور صعود می‌کند؟

مارک تیپل، عکاس نشنال‌جئوگرافیک مشغول غواصی در اقیانوس بود که توجهش به حباب‌های هوایی که در آب صعود می‌کردند، جلب شد. این حباب‌ها همراه با صعود، متورم می‌شدند تا آن‌که به نیم‌دایره تبدیل می‌شدند.

برای آن‌که حباب پایدار باقی بماند، فشار درون و بیرون آن می‌بایست برابر باشد. فشار آب متناسب با عمق آب است و تقریبا به‌ازای هر 10 متر افزایش عمق، یک اتمسفر (معادل فشار هوا در سطح آب‌های آزاد) اضافه می‌شود. مقدار هوای محبوس در حباب ثابت است و به همین دلیل برای پایدار ماندن، می‌بایست فشار درون حباب افزایش یابد که این کار با کاهش حجم اتفای می‌افتد. برای مشاهده این اثر نیاز به اقیانوس نیست، در عمق 4 متری استخرهای معمولی هم می‌توان این پدیده را مشاهده کرد!

فراکتال‌های صحرایی

اگر این تصویر شما را به یاد زمینی پوشیده از برف و جریان گل‌ولای می‌اندازد، سخت در اشتباهید. این نمای هوایی، الگوهای درخت‌مانند رودهایی را در صحرای باجای کالیفرنیا در مکزیک نشان می‌دهد. در این تصویر که آدریانا فرانکو برای نشنال‌جئوگرافیک ارسال کرده، الگوهای شاخه‌شاخه‌ای را می‌بینید که یادآور مفهوم فراکتال است، شکل‌های خودمتشابهی که بخش‌های ریز و درشت آن شبیه به یکدیگرند.
عجیب‌ترین تصویر سال !

عجیب‌ترین تصویر سال؟ نه، این تنها تصویر موجود از یک تور زیردریایی است. این کوسه‌ماهی ببری ماده اندازه بدنش را به ردیفی از غواصان اسکوبا در ساحل تایگر در باهاما، یک نقطه محبوب اکوتوریسم (توریسم طبیعی)، نشان می‌دهد. نگرانی‌های ابراز شده است که این محل‌های اکوتوریسم ممکن است شیوه زندگی طبیعی کوسه‌ها را که برای یافتن غذا پرسه‌زنی می‌‌کنند، مختل کنند، زیرا ماهیان شکارچی غول‌آسا بیش از حد به غذاهایی که راهنماهای تورها برای کشاندن آنها به سمت خودشان می‌دهند، وابسته می‌شوند. اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که این نگرانی بی‌مورد است. در واقع اکوتوریسم مسئولانه با تشویق کردن دولت‌های محلی به حفاظت از کوسه‌ها ممکن است به این جانوران سود برساند.
بزرگترین آکواریوم استوانه ای جهان



درون این آکواریوم تمام شیشه ای اکریلیک چیزی در حدود نهصد هزار لیتر آب وجود دارد
که در آن بیش از ۲۶۰۰ ماهی در ۵۶ نوع موجود می باشد.







این آکواریوم ساخت یک شرکت آمریکایی به نام رینولدز پلیمر می باشد
که با هزینه 12.8 میلیون یورو در شهر برلین آلمان ساخته شده است.







این آکواریوم دارای 25 متر ارتفاع و 11 متر قطر است. جالب اینکه از وسط این اکواریوم یک آسانسور عبور می کند
که زیبایی درون آکواریوم را گردشگران و مهمانان هتل رادیسون می توانند مشاهده کنند.

بزرگترین پروانه بید در جهان

محققی در منطقه هیمالیا موفق به عکاسی از گونه ای از پروانه بیدی با نام "آتاکوس" یا "اطلس" شد که به عنوان بزرگترین پروانه بید در جهان معرفی شده است. این پروانه شگفت انگیز که توسط محققی به نام "ساندش کادور" در شرق منطقه هیمالیا مشاهده شده است، طول بالهایی برابر با 25 سانتیمتر دارد.

کادور که این پروانه را حشره ای غول پیکر می نامد تایید می کند که زمانی که پروانه بالهایش را از هم باز کرد درست مانند این بود که حشره قصد حمله دارد و حالتی دفاعی به خود گرفته است. کادور پس از غلبه بر ترس خود به حشره نزدیک شده و عکسبرداری از آن را آغاز کرد. با این همه حقیقت این است که این پروانه غول پیکر با وجود ابعاد بزرگی که دارد کاملا بی خطر است.

دل و جرأت یعنی این!


این تصویر هیجان‌انگیز را از دن پاتر، صخره‌نورد و یکی از قهرمانان پرش با لباس پرنده گرفته است. پاتر به نمایش‌های نفس‌گیر در ارتفاعات مشهور است که گوشه‌ای از آن را در این تصویر می‌بینید. در این‌ تصویر، پاتر در قله کاتدرال پارک ملی یوسمیت به ارتفاع 3300 متر مشغول انجام حرکت‌های نمایشی است.


تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390 | 7:37 | نويسنده : ss



























تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390 | 7:37 | نويسنده : ss
بهترین روش این است که یک بار باک خود را کامل پر کنید و در همان زمان کیلومترشمار ثانوی خودرو ( تریپ ) را صفر نمایید.

  مصرف بنزین خودروی خود را چگونه حساب کنیم ؟ 

بهترین روش این است که یک بار باک خود را کامل پر کنید و در همان زمان کیلومترشمار ثانوی خودرو (تریپ) را صفر نمایید. بعد از چند روز و طی چندین کیلومتر، در مراجعه بعدی به پمپ بنزین مجددا باک را کامل پر نمایید و سپس ببینید چند کیلومتر رفته اید و چند لیتر در دفعه دوم بنزین زدیده اید. عدد لیتر را بر مسافت رفته بر حسب کیلومتر تقسیم کرده و ضربدر 100 نمایید. به عنوان مثال: تا لبریز شدن باک در دفعه دوم 45 لیتر بنزین زده اید و مسافت 520 کیلومتر تا آن لحظه رفته اید: 8.6=100*(520/45). یعنی مصرف بنزین شما 8.6 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده است. مبنای محاسبه مصرف واقعی و مقطعی در هر بازه زمانی اینگونه است. طبیعتا رقم دست یافته با رقمی که کارخانه در شرایط آب و هوایی استاندارد اعلام می کند متفاوت (معمولا بالاتر!) است.


 قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال؟

اصولا هرچه تکنولوژی پیشرفت می کند به موازات آن راههای خلاف نیز پیشرفت می کنند. واقعیت این است که هر دو قفل توسط سارقان حرفه ای قابل باز شدن هستند، اما مزیتشان این است که روند سرقت را کندتر و احتمال رسیدن صاحب خودرو را بیشتر می کنند. خصوصا در حال حاضر که عابرین نسبت به صدای آژیر دزدگیرها بی تفاوت شده اند و اقدامی نمی کنند. قفل فرمان را می توان با کندن غربیلک فرمان  و جاگزین کردن غربیلک دیگر از رده خارج کرد. اما در مورد قفل پدال به دلیل عدم دید اولیه از خارج از خودرو و سخت بودن عملیات قفل گشایی توسط دریل و غیره در آن فضای کم، اندکی بیشتر از قفل فرمان قابل اعتماد است. دقت کنید که هیچ کدام از این اقلام بازدارنده نیستند، بلکه در بیشتر مواقع فقط تاخیر انداز هستند.




 یکی از دوستانم می گفت در پیچ های تند با پای چپ ترمز بگیریم و هم زمان با پای راست گاز بدهیم. این کار چه فایده ای دارد؟ (پ.م از تهران)

این تکنیک در خودروهای دیفرانسیل جلو بی تاثیر است. به آن تکنیک LFB  (Left Foot Braking) می گویند و مخصوص خودروهای دیفرانسیل عقب است. به این صورت که ترمز با پای چپ موجب کمتر شدن سرعت چرخ جلو ، و فشردن پدال گاز با پای راست موجب بیشتر شدن سرعت چرخ عقب می شود و در نتیجه ی این اختلاف سرعت، عقب خودرو تمایل پیدا می کند حول محور جلو بچرخد یا سر بخورد و اگر این تکنیک کنترل شده اجرا شود باعث بهبود فرایند پیچیدن در پیچهای تند می شود. برای درک بهتر، مطالعه مطلب " دریفت دقیقا چیست؟ " در شماره دوم تخت گاز (دی ماه 90 ) به شما پیشنهاد می شود.


کامپوننت چیست ؟

کامپوننت ها نوعی بلندگوهای پیشرفته هستند که در سیستم های صوتی حرفه ای خودرو به کار گرفته می شوند. این بلندگوها توانایی بالایی در  تفکیک فرکانس و در نتیجه شفافیت بیشتر در موزیک دارند. اگر فرکانس موزیک را به سه دسته کلی تقسیم کنیم، اجرای محدوده فرکانسهای متوسط و بالا را اجزای کامپوننت، و فرکانسهای پایین را ساب ووفرها بر عهده می گیرند. این کامپوننتها که از ابعاد 13 اینچی به بالا در بازار موجودند دارای کراس اوور مجزا بوده و تغذیه آنها از آمپلی فایر می باشد. به طور خلاصه از ادواتی هستند که لذت شنیدن یک موسیقی با کیفیت را در خودرو صد چندان می کند!


چگونه مرغوبیت یا خلوص بنزین را تشخیص دهیم ؟

 در درجه اول ظاهر بنزین پاسخگوی سوال ماست. اگر از بنزین سوپر استفاده می کنیم باید به رنگ سبز و اگر بنزین معمولی می زنیم تقریبا به صورتی رنگ متمایل باشد. در خودروهایی که کاتالیزور ندارند گاها با شنیدن صدای عطسه های ریز و ریپ زدن می توان پی به وجود درصدی آب در بنزین برد. احتراق ناقص، تغییر رنگ سر شمع ها، کم شدن کشش استاندارد موتور، آلودگی زیاد هوا و افزایش غیر طبیعی مصرف سوخت می تواند نشانگر عدم مرغوبیت بنزین باشد. یادآور می شویم که بهترین زمان سوختگیری صبح زود یا اواخر شب است. سرما باعث افزایش چگالی و عدم تبخیر سوخت می شود و در واقع با یک لیتراژ ثابت می توانیم جرم بیشتری بنزین وارد باک کنیم.


 فیلر گیری موتور چیست ؟

فیلر گیری یکی از  مهمترين و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن) را انجام دهدهر جسمی بر اثر حرارت  منبسط شده و بر طول و قطر و  حجمش  افزوده می شود قطعاتی که در موتوربکار  رفته اند در مقابل حرارت انبساط  پیدا می کنند  که در هنگام طراحی  موتور با  محاسبه این مقدار انبساط را  بخوبی جبران می کنند یکی از سیستم های که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتورتاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپ ها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار بازو بسته شدن سوپاپ ها مختل نگردد در صورت عدم وجود  این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت  طولی ندارند به هم  فشار اورده  باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط  کارخانجات  سازنده اندازه گیری و اعلام شده و آن را با فیلر اندازه و تنظیم می کنند.

نکات لازم برای فیلر گیری موتور:

1- شناخت سوپاپ ها برای فیلر گیری

2- مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپ ها با فیلر میزان کنیم بدست اورده باشیم

3- این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین ضروری است  

4- شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری ازراه های مختلف

5- آماده کردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر در صورت نیاز



م:برترینها

تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390 | 7:37 | نويسنده : ss
عجایبی که فقط در ایران می توان دید!













































تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390 | 7:37 | نويسنده : ss
به این میگن بچه تخس!!!
اندکی تحمل نمایید تا تصویر بطور کامل بارگذاری شود



تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390 | 7:37 | نويسنده : ss
براي پشت سر گذاشتن نوروزي سرشار از سلامتي به توصيه‌هاي دارويي و نكات ذيل در خصوص پيشگيري از مسموميت‌ها به ويژه در ايام سفر توجه داشته باشيد.
ایسنا: براي پشت سر گذاشتن نوروزي سرشار از سلامتي به توصيه‌هاي دارويي و نكات ذيل در خصوص پيشگيري از مسموميت‌ها به ويژه در ايام سفر توجه داشته باشيد.

ستاد مركزي اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو، توصيه‌هاي دارويي و نكات لازم در خصوص پيشگيري از مسموميت‌ها در ايام تعطيلات و مسافرت‌هاي نوروزي را به شرح زير اعلام كرد:

توصيه‌هاي دارويي در ايام نوروز

- در منزل:

ضمن انجام خانه تكاني و گردگيري، حتماً با كيسه‌هاي دارو محتوي قرص، كپسول و يا شربت نيمه مصرف شده مواجه خواهيد شد. توصيه مي‌شود به شكل زير جعبه يا قفسه دارويي خود را سر و سامان دهيد:

الف) داروهايي كه تاريخ انقضاي آنها فرا رسيده است، از بسته بندي اصلي خارج نماييد و داخل کيسه زباله و يا چاه فاضلاب ريخته و معدوم كنيد.

ب) تاريخ انقضا معمولا به تاريخ شمسي يا ميلادي روي جعبه مقوايي داروها، همچنين در انتهاي ورقه‌هاي آلومينيومي بسته بندي قرص‌ها و کپسول‌ها، بر روي شيشه آمپول و ويال‌هاي تزريقي و در خصوص پمادها و كرم‌هاي موضعي بر روي انتهاي تيوب پماد و کرم حک شده است.

پ) شربت‌ها را در فاضلاب خالي كرده و شيشه‌هاي آن را دور بريزيد.

ت) قطره‌هاي چشمي كه از باز شدن در آنها يک ماه گذشته است ديگر استريل نيستند و بايد دور ريخته شوند.

ث) آمپول‌ها و سرنگ‌هاي تاريخ مصرف گذشته را در كيسه زباله بريزيد و معدوم كنيد.

ج) داروهايي كه تاريخ انقضاي آنها فرا نرسيده است اما استفاده اي در منزل ندارند مي‌توانند به مراكز منتخب جمعيت هلال احمر جهت استفاده اهدا شوند. لازم به ذکر است داروخانه‌هاي سطح شهر از پس گرفتن داروهايي که قبلا" به صورت آزاد يا بيمه فروخته شده معذورند.

- در سفر:

ممكن است در ايام تعطيلات عيد، دسترسي شما به داروخانه‌هاي روزانه به دليل تعطيلي آنها مقدور نباشد ولي هميشه داروخانه‌هاي شبانه روزي و برخي داروخانه‌هايي كه ملزم به باز بودن داروخانه به صورت شيفت از پيش تعيين شده‌اند، قابل دسترسي هستند. بنابراين بايد توجه كرد:


الف) چنانچه شما و يا بستگانتان، دارويي را به صورت مرتب مصرف مي‌كنيد، مطمئن شويد دارو را به حد نياز و تا پايان تعطيلات و ضمن سفر در اختيار داريد چرا كه بسياري از داروها مانند داروهاي ضد تشنج، داروهاي بيماري‌هاي قلبي، داروهاي ضد افسردگي و اختلالات رواني، داروهاي ضد ديابت و چربي خون و برخي داروهاي مسكن و همچنين آنتي بيوتيك‌ها بايد مرتب مصرف شوند و قطع ناگهاني اين داروها، بيمار را دچار مشكل خواهد كرد.

ب) چنانچه ضمن حركت اتومبيل، قطار، كشتي و يا هواپيما، دچار سرگيجه و حالت تهوع مي‌شويد به خاطر داشته باشيد با مصرف 1 يا 2 قرص 50 ميلي گرمي ديفن هيدرينات، نيم ساعت قبل از شروع سفر و تكرار يك قرص هر 4 تا 6 ساعت يكبار در طي سفر، مي‌توان عوارض ناشي از حركت، تهوع و سرگيجه را برطرف كرد. بايد توجه داشت كه در طول 24 ساعت نبايد بيشتر از 8 عدد قرص مصرف شود. در صورت بارداري يا شيردهي، با داروساز يا پزشک مشورت نماييد.

پ) چنانچه به امارات متحده عربي (دبي، شارجه، ابوظبي) سفر مي كنيد، از همراه بردن داروهاي آرام بخش مانند داروهاي ديازپام، اگزازپام، لورازپام و...، داروهاي مسكن كدئين دار (مانند استامينوفن كدئين، اکسپکتورانت کدئين) و تركيبات روان گردان جداً اجتناب كنيد. براساس قوانين اين كشور، متهمان به حمل اين داروها با مجازات سنگيني مواجه خواهند بود.

ت) چنانچه به برخي از كشورهاي افريقايي و يا آسيايي سفر مي‌كنيد مطمئن شويد كه آيا تزريق واكسن خاصي پيش از سفر مورد نياز است يا خير.

ث) جهت پيشگيري از گزش حشرات در محيط هاي گرم و مرطوب و استوايي، پشه بند، حشره‌كش‌هاي خانگي، پماد و يا اسپري دافع حشرات همراه داشته باشيد.

ج) به همراه داشتن جعبه كمك‌هاي اوليه، به ويژه در مورد خانواده‌هايي كه فرزند خردسال دارند، همچنين همراه داشتن پوشک، شيرخشك شيرخوار، درجه تب، داروهاي بدون نسخه مانند شربت تب بر، شربت سرماخوردگي، قطره و يا شربت مولتي ويتامين و آهن، پماد سوختگي، پنبه و گاز استريل و ديگر داروهايي كه كودك در حال مصرف شان است، طي سفر ضروري است.

چ) نحوه نگهداري داروها را از دكتر داروساز، هنگام تحويل گرفتن دارو از داروخانه بپرسيد و هيچ‌گاه داروهاي خود را در اتومبيلي كه زير نور آفتاب پارك شده است و يا در شيشه عقب اتومبيل (حتي در زمستان) قرار ندهيد. داروهاي يخچالي را در ظروف مخصوص و همراه با يخ و يا ظروف خنك كننده حمل نماييد.

ح) در خصوص بيماران ديابتي كه انسولين تزريق مي كنند توجه به موارد زير در هنگام سفر براساس توصيه هاي مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران، ضروري است:

1- فراهم نمودن انسولين و داروهاي مصرفي و سرنگ براي تمام مدت سفر.

2- همراه داشتن دستگاه يا نوار كنترل قند خون، قند حبه‌اي، نبات، بيسكوئيت و آب ميوه براي درمان كاهش احتمالي قند خون. همراه داشتن ميان وعده مناسب (مانند ميوه و ساندويچ كوچك).

ط) در خصوص بيماران مبتلا به فشار خون بالا، بهتر است دستگاه فشار سنج و داروهاي مصرفي همراه بيمار باشد و از مصرف مواد غذايي حاوي نمک مانند آجيل و تنقلات و مواد غذايي چرب خودداري شود.

بطور کلي و در صورت نياز مي توانيد سوالات خود را در زمينه اطلاعات دارويي و موارد مسموميت، با موضوعات ذيل و با کارشناسان مراکز اطلاع رساني داروها و سموم سازمان غذا و دارو به شماره تلفن 09646 درميان بگذاريد:

•نحوه مصرف صحيح داروها

•تداخل مصرف همزمان داروها با هم و با مواد غذايي

•مصرف داروها در دوران بارداري و شيردهي

•عوارض جانبي ناشي از مصرف داروها

•سازگاري و نحوه اختلاط داروهاي تزريقي

•مسموميت با داروها، سموم و مواد شيميايي، گياهان و گازهاي سمي، گزيدگي ها


توصيه‌هايي براي پيشگيري از مسموميت‌ها

- در منزل:

الف) كودكان 1 تا 6 ساله، پرخطرترين گروه سني از نظر بروز مسموميت هستند. داروهاي خود را در مقابل چشم كودكان نخوريد، چرا كه كودكان از رفتار بزرگسالان تقليد مي كنند و ممكن است به دور از چشم والدين داروها را به دهان ببرند.

ب) در هنگام مصرف دارو و يا استفاده از فرآورده‌هاي شيميايي حتماً در نور كافي برچسب روي بسته بندي را مطالعه نموده سپس مصرف كنيد. استفاده از داروها و مواد شيميايي در تاريكي مي تواند خطرناك باشد.

پ) بسياري از داروها و محصولات خانگي مانند جوهر نمك، مواد شوينده و لك بر، لاک پاک کن، سموم حشره كش و جونده كش (مانند مرگ موش)، تينر، ضديخ، بنزين و نفت مي‌توانند در صورت بلعيده شدن و تماس با پوست و چشم و يا در صورت تنفس، بسيار سمي باشند.

ت) در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده‌هاي شوينده و پاك كننده، پنجره‌ها را باز كنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد. از اختلاط مواد شيميايي مانند جوهر نمك و مواد سفيد كننده و لک بر جداً خودداري كنيد. بخارات و گازهاي ناشي از اين اختلاط بسيار سمي و خفه كننده هستند.

ث) هميشه پس از استفاده از مواد شيميايي سريعاً درب آن را ببنديد و دقت نماييد که هيچ ظرف دربسته اي از دسترسي كودكان در امان نيست.

ج) نام داروي مصرفي و ميزان مصرف آن را به خاطر بسپاريد و يا يادداشت كنيد تا دوز تكراري مصرف نكنيد.

چ) كيف دستي، ساك خريد و كيسه هاي نايلوني را دور از دسترس كودكان قرار دهيد. ممكن است داخل آنها وسايلي باشد كه توسط كودك بلعيده شود و يا كودك ضمن بازي آنها را روي سر خود كشيده و سبب خفگي وي شود.

ح) مسموميت با گياهاني مانند خرزهره، ديفن باخيا و كرچك مي تواند كشنده باشد. در صورت وقوع مسموميت با اين گياهان مصدوم را در اسرع وقت به نزديكترين مركز درماني منتقل كنيد.

خ) در صورتي ‌كه كودك شما ماده‌اي غيرخوراكي را بلعيد، با مركز اورژانس 115و يا مركز اطلاع رساني داروها و سموم 09646 تماس بگيريد.

د) محصولات شيميايي و شوينده، نفت و بنزين را هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري كنيد. هيچ گاه اين فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراكي (مانند بطري نوشابه) نگهداري نكنيد. اين عمل سبب خورده شدن اشتباهي اين مواد توسط كودكان مي شود.

ذ) جهت كاهش احتمال بروز مسموميت با گاز مونوكسيد كربن (كه بي رنگ، بي بو و شديدا" سمي است) بايد يك سيستم تهويه هوا در محيط باشد. دائما" از سلامت و استاندارد بودن دستگاه‌هاي گرمازا و وسايل خوراک پزي اطمينان حاصل كنيد و دودکش اين وسايل را کنترل کنيد.

ر) چنانچه در يك محيط بسته و داراي بخاري نفتي يا گازي حالت تهوع، سرگيجه و خواب آلودگي داشتيد، سريعاً بقيه را در جريان بگذاريد و اگر مشكوك به مسموميت با مونوكسيد كربن هستيد سريعاً محيط را ترك كنيد. هر شخصي كه با گاز منوكسيد كربن در تماس بوده و داراي علايم ملايم تا متوسط است بايد فوراً توسط پزشك معاينه شود. نوزادان و افراد مسن، زنان حامله، افرادي كه داراي ناراحتي هاي قلبي عروقي هستند چنانچه با اين گاز در تماس باشند حتي در صورت نداشتن علامت حتماً بايد توسط پزشك معاينه شوند.

ز) غذاهاي مسموم كننده ممكن است بو يا مزه ناخوشايندي نداشته باشند. با وجودي ‌كه اكثر مسموميت‌هاي غذايي معمولاً ظرف 24 ساعت برطرف مي شوند، اما بعضي از آنها مي‌توانند كشنده باشند.

ژ) مسموميت و مرگ ناشي از بوتوليسم در اثر غذا و کنسرو آلوده بروز مي کند و بسيار کشنده است. بيمار مبتلا سريعاً بايد به يک مرکز درماني مجهز، جهت تزريق داروي ضد سم منتقل شود.


مسموميت غذايي كشنده بوتوليسم بر اثر مصرف كشك غير پاستوريزه، غذاهاي كنسروي و سوسيس و كالباس آلوده بروز مي‌كند.

س) بوتوليسم نوعي مسموميت غذايي كشنده است كه بر اثر مصرف كشك غير پاستوريزه، غذاهاي كنسروي (كه قبل از مصرف حرارت مناسب به آنها نرسيده است) و يا سوسيس و كالباس آلوده بروز مي‌كند. علايم و نشانه‌هاي اين مسموميت با تاخير (بعد از 12 تا 24 ساعت) ظاهر مي‌شود و شامل تاري ديد، دوبيني، افتادگي پلك فوقاني، عدم توانايي حركتي، اختلال تكلم، لكنت زبان، سختي بلع، و خشكي و درد گلو مي باشد. مهمترين اقدام درماني در اين مسموميت تجويز سريع داروي ضد سم (Anti toxin) در مركز درماني است. در صورت عدم درمان ممكن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسي جان خود را از دست بدهد.


هرگز غذاهاي پخته شده را بيش از 2 ساعت در دماي محيط رها نكنيد

ش) هرگز غذاهاي پخته شده را بيش از 2 ساعت (اگر هواي اتاق گرم مي باشد، بيش از يك ساعت) در دماي محيط رها نكنيد. براي دوباره گرم كردن غذاهاي باقيمانده آنها را تا 74 درجه سانتي گراد گرما دهيد تا غذا بخار کند و همچنين غذاهايي كه بيش از 3 روز باقيمانده اند را مصرف نكنيد.

ص) هميشه قبل از آماده كردن و يا خوردن غذا، دستهايتان را با صابون بشوييد. نوعي از اسهال ميكروبي در طي سفر و به دليل عدم رعايت بهداشت قابل انتقال است.

دستهايتان را حتما بعد از برداشتن گوشت خام و سيگار كشيدن بشوييد

ض) به خاطر داشته باشيد دستهايتان را بعد از استفاده از سرويس‌هاي بهداشتي، برداشتن گوشت خام، سيگار كشيدن، دست زدن به حيوانات و دست زدن به زباله ها حتماً بشوييد.

ط) علايم و نشانه‌هاي برخي از مسموميت‌هاي غذايي با تاخير ظاهر مي شود. يعني ممكن است 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذاي آلوده، علايم در فرد مسموم بروز نمايد. علايم و نشانه هاي اين مسموميت ها شامل سردرد، تب، خستگي، تهوع، استفراغ، اسهال آبكي شديد، كم شدن آب بدن، ضعف و درد شكم است.

ظ) دستور طلايي پيشگيري از مسموميت غذايي: "پختن غذا و خوردن آن در همان روز" است.

ع) در هنگام مارگزيدگي بيمار را آرام كنيد و از حركات بيش از حد او جلوگيري كنيد.

غ) عضو محل گزيدگي مار را بايد بي حركت و هم سطح يا كمي پايين‌تر از سطح قلب نگه داشت.

ف) گزش عقرب مي تواند منجر به بروز درد شديد در ناحيه گزش شود اما علائم تهديد كننده حيات و حوادث منجر به مرگ به ندرت رخ مي دهد.

ق) زنبور گزيدگي ممكن است در اثر نيش انواع زنبور مانند زنبورعسل و زنبور سرخ بروز نمايد.

ك) نيش زنبورعسل ماده به كيسه محتوي زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقي مي ماند و محتويات كيسه زهر به زخم منتقل مي‌شود.

گ) در مورد نيش زنبور عسل، برداشتن سريع نيش از روي زخم، جهت جلوگيري از ورود بيشتر سم به زخم ضروري است.

ل) اگر فرد زنبورگزيده مشكل تنفسي داشت و يا تورم شديد و سريع در محل گزش بروز كرد، بايد به پزشك مراجعه نمايد.

م) صدمات ناشي از حشره "دراكولا يا بند" در مناطق شمالي کشور و در فصول گرم شايع است. اين حشره که ظاهري شبيه مورچه بالدار دارد، نه نيش مي زنند و نه گاز مي گيرند بلكه تركيبات سمي و محركي ترشح مي كند كه باعث ايجاد زخم‌هاي پوستي و چشمي مي شود.

ن) سم حشره دراکولا يا بند باعث ايجاد صدمات بافتي، زخم و تاول مي شود. علائم به صورت قرمز شدن موضعي، جوش هاي كوچك همراه با خارش و در انتها ورقه ورقه شدن و پوسته پوسته شدن پوست مي باشد.

و) له شدن حشره دراکولا يا بند روي پوست و يا خاراندن پوست سبب انتشار سم و تشديد زخم هاي روي پوست خواهد شد.

ه) درمان قطعي براي سم حشره دراکولا يا بند وجود ندارد و عارضه بعد از مدتي خود به خود خوب مي شود. براي تخفيف عارضه پوستي سم حشره دراکولا، مي توان در ساعات ابتدايي، با آب و صابون معمولي محل عارضه را شستشو داد و به طور تجربي استعمال الكل سفيد بر روي موضع آلوده به سم حشره دراکولا يا بند مي تواند در كاهش علايم موثر باشد.

- در سفر:

الف) هنگام بازي كودكان در فضاي باز مراقب آنها باشيد تا توسط گل ها و گياهان سمي، مسموم نشوند. تماس پوست با برخي از اين گياهان و يا به دهان بردن آنها منجر به مسموميت كودكان مي شود.

ب) در سفر از خوردن گياهان و قارچ‌هاي خودرو اجتناب نماييد و گياهان يا قارچ‌ها را به دليل مصرف آنها توسط جانوران، غير سمي تلقي ننماييد.

تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390 | 7:37 | نويسنده : ss
با موافقت دولت و به منظور تامین سوخت مورد نیاز شب عید مردم، سهمیه بنزین فروردین 1391 تا پنج شنبه 25 اسفند ماه به کارتهای سوخت واریز می‌شود.
مهر:  60 لیتر سهمیه بنزین فروردین ماه با قیمت نیمه یارانه ای 400 تومانی تا ساعت 24 پنج شنبه 25 اسفند ماه به کارتهای هوشمند سوخت واریز می‌شود.

با موافقت دولت و به منظور تامین سوخت مورد نیاز شب عید مردم، سهمیه بنزین فروردین 1391 تا پنج شنبه 25 اسفند ماه به کارتهای سوخت واریز می‌شود.

بر این اساس پیگیری‌ها حاکی از آن است که تا پایان فروردین ماه سال آینده هیچگونه تغییری در قیمت و سهمیه بنزین خودروها اعمال نخواهد شد.
 
عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پیشتر در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر هیچ سناریویی برای افزایش قیمت و یا تغییرات جدید در سهمیه بنزین خودروها برای سال 1391 نهایی نشده است، گفت: تاکنون سناریوهای مختلفی در ستاد هدفمندی یارانه ها بررسی شده اما تاکنون جمع بندی نهایی درباره تغییرات جدید بنزینی حاصل نشده است.
 
این مقام مسئول همچنین درباره اختصاص و یا منتفی شدن سهمیه ویژه بنزین نوروزی، تصریح کرد: هم اکنون مطالعات کارشناسی اختصاص سهمیه نوروزی در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور انجام شده و پیشنهاد برای تصمیم نهایی به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است.
 
برای نخستین ماه سال جدید بنزین سهمیه ای خودروهای شخصی 60 لیتر و با نرخ نیمه یارانه ای 400 تومان تعیین شده است. همچنین در فروردین ماه سالجاری، برای موتورسیکلتها 25 لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای و برای خودروهای شخصی 500 لیتر سهمیه بنزین آزاد (700 تومانی) پیش بینی شده است.
 
در همین حال سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه ای 400 تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است ضمن آنکه برای فروردین ماه سال اینده هم هیچگونه محدودیت زمانی برای استفاده از سهمیه بنزین 100 تومانی ذخیره شده در کارتها تعیین نشده است.
 
در حال حاضر بنزین 100 تومانی ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت خودروهای شخصی به حدود 100 میلیون لیتر کاهش یافته و از این رو شمارش معکوس برای به پایان رسیدن ذخیره بنزین 100 تومانی کارتها و عرضه بنزین 2 نرخی آغاز شده است.
 
از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه نزدیک به 60 میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که استفاده از این فرآورده استراتژیک نفتی نسبت در مدت مشابه سال گذشته با حدود پنج درصد کاهش مواجه شده است.
 
پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، بنزین معمولی یارانه ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاههای کشور عرضه شده است.