یک مشت و مال مادرانه! / ماساژ بی خطر کودکان
تاريخ : سه شنبه 4 بهمن 1390 | 13:16 | نويسنده : ss
 
از صبح که از خواب بلند می‌شوید هزار و یک کار انجام می‌دهید. کمی نرمش می‌کنید. غذا درست می‌کنید؛ تا محل کارتان پیاده‌روی می‌کنید و تا باز کردن در خانه، پله نوردی می‌کنید. با وجود این بعد از چند روز، احساس می‌کنید بند بند وجودتان خسته‌است و نیاز به یک مشت و مال حسابی دارید. حالا کمی خودتان را به جای نوزادتان بگذارید.
 
برترین مجله اینترنتی ایران

از صبح که از خواب بلند می‌شوید هزار و یک کار انجام می‌دهید. کمی نرمش می‌کنید. غذا درست می‌کنید؛ تا محل کارتان پیاده‌روی می‌کنید و تا باز کردن در خانه، پله نوردی می‌کنید. با وجود این بعد از چند روز، احساس می‌کنید بند بند وجودتان خسته‌است و نیاز به یک مشت و مال حسابی دارید. حالا کمی خودتان را به جای نوزادتان بگذارید. تمام ساعات روز روی تخت خوابیده یا نهایتا روی دست‌های شما قرار گرفته است. شاید فکر کنید تا چند ماه دیگر که راه رفتنش شروع شود هیچ چاره‌ای وجود ندارد اما این‌طور نیست؛ شما می‌توانید بدون هیچ خطری او را ماساژ دهید و نه تنها خستگی‌اش را برطرف کنید، بلکه او را در بهتر رشد کردن هم کمک کنید و اجازه دهید که خون بهتر در بدنش جریان پیدا کند. اگر هنوز هم از این کار هراس دارید، بهتر است با ابتدایی‌ترین راه‌های ماساژ دادن نوزادان و کودکان آشنا شوید.



آماده ماساژ دادن شوید

1. آرام باشید!! نفس عمیق بکشید. تلفن همراه‌تان را خاموش کنید و سعی کنید در این مدت آرام و انعطاف‌پذیر باشید.

2. به نوزادتان اجازه بدهید اگر دوست دارد به سمت دیگری حرکت کند و موقعیتش را تغییر دهد. شما می‌توانید هر طرف از بدنش را که در مقابل‌تان باشد ماساژ دهید. پس به او این آزادی را بدهید که موقعیتش را خودش انتخاب کند. اگر کوچولوی شما در موقعیتی که نشسته‌اید به شما اجازه این فعالیت را نمی‌دهد باز هم نگران نباشید. می‌تواند مدت کوتاهی بایستید تا بدنش را با ماساژ دادن آرام کنید.

3. قبل از شروع کردن، با صدایی آرام و همراه با لبخند با او صحبت کنید. این موضوع باعث می‌شود، او برای ماساژ گرفتن تحریک و آماده شود و احساس خوبی در این فرآیند داشته باشد. اجازه گرفتن خیلی مهم است. از او بپرسید که آیا دوست دارد در آن لحظه ماساژ بگیرد؟ اگر  فرزند‌تان هنوز آنقدر بزرگ نشده که به چنین سوالی پاسخ دهد، ‌ارتباطی که بین چشم‌های‌تان برقرار می‌شود می‌تواند شما را از نظر او با خبر کند. او قصد شما را حس می‌کند و اگر با آن موافق نباشد فورا واکنش نشان می‌دهد. اگر هم او خواسته شما را رد کرد، ‌نرنجید و فکر نکنید که حسی نسبت به شما و دست‌های‌تان ندارد. او فقط نمی‌خواهد در آن لحظه ماساژ بگیرد. همین! به این حریم او احترام بگذارید و زمانی که دوست ندارد لمس شود، به فکر ماساژ دادن بدنش نیفتید.

4. او را گرم نگه دارید و نقاطی که قرار نیست ماساژ بدهید را بپوشانید. شما حتی می‌توانید از روی لباس( البته بدون استفاده از روغن) او را ماساژ بدهید. و البته می‌توانید با قرار دادن مستقیم دست‌های‌تان روی پوستش او را ماساژ دهید. اگر می‌خواهید به‌طور مستقیم و از روی پوست او را ماساژ بدهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که کمی از روغن مخصوص ماساژ کودکان به پوست او بزنید تا در حین این اتفاق آرامش بهتری داشته باشد. ماساژ مستقیم، ‌می‌تواند لذت و آرامش بیشتری را به او بدهید. زیرا تماس پوست‌های شما با هم و انتقال گرمای‌شان می‌تواند به او در آرام‌تر شدن کمک کند.

5. قبل از ماساژ دادن دست‌های‌تان را گرم کنید و به هم بمالید. این موضوع می‌تواند به نوزاد شما این پیام را بدهد که اکنون وقت ماساژ است.



وقت ماساژ است

1. اگر نوزاد شما به پشت خوابیده و صورتش روبه‌روی شماست:

2. اول دست‌های‌تان را گرم کنید و آن‌ها را روی قسمت بالای پای نوزاد و همین‌طور مفصل‌های رانش بکشید.

3. اگر بلد هستید و خوب فوت و فنش را می‌دانید می‌توانید پاهایش را به آرامی بادکش کنید و به آرامی لمس کنید، ‌نوازش دهید و پایین بیایید. اگر بادکش کردن را به‌طور اصولی بلند نیستید، فقط به نوازش دادن پاها اکتفا کنید.

4. هیچ فشاری به زانو‌ها و قوزک پای او نیاورید. ماساژ دادن این نقاط اصلا کار آسانی نیست. پس خودتان را به چنین مرحله تخصصی‌ای، آن هم بدون دیدن آموزش‌‌های لازم وارد نکنید.

5. سپس از باسن تا پایین، پای او را به آرامی لمس کنید و نوازش دهید و هر کدام از انگشتانش را آرام‌آرام در دستان‌تان بگیرید.

6. پاهای او را ببوسید. بچه‌ها این اتفاق را خیلی دوست دارند و از آن آرامش می‌گیرند.

7. این لمس کردن و نوازش را روی پای دیگرش هم تکرار کنید.





معده حساس‌تر است

1. مراقب معده و شکم نوزادتان باشید. قرار نیست با آن‌ها هم مثل پاها برخورد کنید.

2. هرگز شکم او را بعد از غذا خوردن ماساژ ندهید. اگر به تازگی ( در 30 دقیقه اخیر) غذا یا شیر نخورده است، می‌توانید جلو بروید و خیلی آرام روی شکمش دست بکشید. در غیر این صورت، ‌منتظر بمانید تا زمان بگذرد زیرا اگر در زمانی که شکمش از غذا پر است آن را لمس کرده یا ماساژ دهید، به او  آسیب خواهید زد.

3. دستان خود را روی شکم او بگذرید و بسیار آرام در جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید. این حرکات باعث از بین رفتن نفخ او خواهد شد و گاز‌های اضافه که یکی از اصلی‌ترین دلایل معده درد و دل درد او هستند را از معده او خارج خواهد کرد.



عاشقانه پایان دهید

خب، شما ذره‌ذره بدن او را ماساژ دادید اما هنوز کارتان تمام نشده. یک اتفاق خوشایند را فقط با یک پایان آرام بخش می‌توانید به آخر برسانید، پس او را به آرامی در آغوش بگیرید و او را ببوسید.
فعلا موقعیتش را تغییر ندهید و به محض تمام شدن این مراحل او را از جایش بلند نکنید. بگذارید کمی در خلسه بعد از ماساژ بماند و حتی اگر دلش می‌خواهد، با آرامشی که به دست آورده یک چرت کوچک بزند.





قدم بعدی بازوهاست

1. همان لمس‌کردن‌های آرامی که روی پاها انجام دادید را این‌بار در این قسمت پیاده کنید.

2. در حالی که نوزادتان را ماساژ می‌دهید با او ارتباط چشمی هم داشته باشید و وضعیت او را در طول این مدت، با نگاه کردن به واکنش‌هایش چک کنید. در این شرایط شما می‌توانید بفهمید که چه حرکاتی روی او بهترین تاثیر را دارد و از چه کارهایی لذت نبرده یا حتی آزرده می‌شود. این ارتباط چشمی و لبخندهای آرام همچنین می‌تواند احساس نزدیکی بیشتری در هر دوی شما ایجاد کند و آرامش‌تان را در طول این مدت بیشتر کند.

3. اگر نوزادتان هنوز حس خوبی از این موضوع دارد و به شما پیغام‌های رضایت‌بخشی می‌دهید، می‌توانید ادامه دهید وگرنه بگذارید در حال و هوای خودش باشد و با اصرار کردن به این اتفاق آرامشش را به هم نزنید. یادتان نرود که در این مورد دستور دستور اوست و هرگز حق ندارید برای چنین کاری مجبورش کنید.  باور کنید که نوزاد شما می‌تواند خیلی خوب این پیام که هنوز دوست دارد ادامه دهید را به شما منتقل کند، پس هیچ وقت فکر نکنید که شاید نتوانید منظورش را بفهمید و به همین دلیل باید راه خود را ادامه دهید.



شانه‌ها را برای آخر بگذارید

1. پشتش را نوازش کنید. از شانه‌ها شروع کنید و دستان‌تان را پایین‌تر و روی کمر او بیاورید.

2. بیشتر از هر چیزی مراقب ستون فقرات او باشید. حتی یک نوازش ناشیانه می‌تواند به ستون فقرات نامقاوم نوزادتان آسیب بزند و یک فشار کوچک می‌تواند او را با مشکلات جدی و تمام‌نشدنی روبه‌رو کند. پس فقط آرام او را نوازش کنید و وقتی کمر تمام شد دوباره پایین‌تر بیایید و به پاهای او برسید.

3. چند بار کمرش را نوازش دهید و به آرامی ماساژ دهید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید.

م:Bartarinha.ir



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: