نصیحت مطهری به جوانان
تاريخ : یک شنبه 28 خرداد 1391 | 11:45 | نويسنده : ss
نصیحت مطهری به جوانان

مطهری یکی از درجه یکترین حکیمان الهی در ایران بود. او بیشتر عمر خود را در موعظه به خصوص برای جوانان صرف کرد چون می دانست که  افراد مسن مسئولیت بزرگی در برابر جوانها دارند که ادامه دهنده مذهب هستند.

این فکر در بین بعضی مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که نباید به افرادی با عقایدی دیگر اجازه داد که نظرات خود را عنوان کنند  و اینان در نهایت  متعصب و کوتاه بین شده و در ایمان  خود ضعیف می شوند.

"من به جوانانی که به اسلام ایمان دارند هشدار میدهم که مبادا فکر کنند که یک مسلمان خوب باید هویت خود را  با جلوگیری از اعلام عقاید دیگران حفظ کند تنها راهی که می توان اسلام واقعی را حفظ کرد این هست که اجازه بدهیم دیگران نظرات انتقادی خود را در مورد دین ما بگویند  تا ما هم بتوانیم با صراحت به آن انتقادات پاسخ دهیم."

اگر از خودمان بپرسیم که چرا مطهری براین باور بود که راه پاک اسلام از طریق انتقادات مخالفان به دست میاد  به این نتیجه با ارزش میرسیم که انسان نمی تواند از اینکه خود درست گفته و دیگران اشتباه دارند مصمئن شود تا وقتیکه که از نظرات مخالفین خود آگاهی نداشته باشد.

گفتگو و بحث با ادیان دیگر و حتی  فرقه های دیگر اسلامی به ما  نشان می دهد که چه عقید ه ای شکوه و ارزش اعتقادی دارد.  چون مطهری اعتقاد داشت که انتقاد و گفتگو  درخشش اسلام را نشان خواهد داد برای همین  به شدت مشتاق بود که در تمام نقد های دینی از جمله سمینارها و کنفرانسهای خبری و مقالات روزنامه ها شرکت کند.

حال سئوال این است که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر همه پیروان دیگر ادیان به مانند تفکر شیعه از انتقادات و بحث و گفتگو استقبال میشد؟

امروزه مردم متعهدی از انجمن های مختلف در دهه های اخیر اعلام می کنند  که علاقمند به گفتگو والبته نه برای انتقاد بلکه برای یافتن نقاط مشترک با دیگر ادیان هستند.

هنگامی که در کشوری مانند سوئد که دارای نیم میلیون مسلمان هست زندگی می کنی چه به عنوان مسلمان و چه مسیحی  باید از گفتگوی آزاد همراه با احترام متقابل استقبال کنی.

 من عاشق تمام نوشته های مطهری هستم. او  نویسنده ای هست که در مورد مسائل فلسفی , کلامی و فقهی علاوه بر اینکه با  زبانی ساده و درک آسان می نویسد بلکه مخاطب خود را با خواندن این مطالب  به جاده ای جدید با تفکری نو هدایت می کند تفکری که دیگر احتیاجی نیست در جاده های قدیمیِ رفته شده باقی  ماند.

من به شدت تمام نوشته های ایشان را توصیه می کنم.

نوشته بانو ماری



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: